Binnenlandse bedrijven domineren de ranglijst van de grootste online verkopers in Nederland, met Bol.com en Coolblue aan kop.
Omzetcijfers voor webshops zitten flink in de lift, blijkt uit de Twinkle100, een jaarlijkse ranglijst van de grootste Nederlandse webwinkels.
Vooral Bol.com maakt een flinke omzetsprong en loopt uit op nummer twee Coolblue.
Binnenlandse bedrijven domineren de top 10 van de nieuwe Twinkle100-ranglijst van de grootste online verkopers in Nederland, met Bol.com en Coolblue aan kop.
De omzetcijfers voor webshops laten een stijgende lijn zien. Dat was al zo voordat online winkelen dit jaar werd gestimuleerd door de coronapandemie.
De nieuwste editie van de Twinkle100 is gebaseerd om omzetcijfers uit 2019, dus voor de uitbraak van de coronacrisis. Daarbij gaan de makers in beginsel uit van gerapporteerde omzetcijfers uit jaarverslagen.
Als bedrijven geen omzetcijfers bekendmaken, wordt een schatting gegeven op basis van eigen onderzoek. Dit geldt onder meer voor Bol.com, aangezien moederbedrijf Ahold Delhaize geen exacte resultaten bekendmaakt voor de online dochter.
De volledige top 3 bestaat naast Bol.com en Coolblue nog uit supermarktketen Albert Heijn op de derde plek. Laatstgenoemde is eveneens een dochter van Ahold Delhaize.
Daarna volgen online kledingwinkel Zalando, warenhuis Wehkamp en de Amerikaanse webreus Amazon. Ook hun posities bleven ongewijzigd ten opzichte vorig jaar.
Naast Zalando en Amazon zijn About You en H&M de vier buitenlandse bedrijven in de top 10. Daarin staan verder nog supermarktketen Jumbo en warenhuis De Bijenkorf.
Top 10 Twinkle100 (online omzet in 2019)
- Bol.com €2,2 miljard (schatting)
- Coolblue €1,1 miljard (eigen opgave)
- Albert Heijn €680 miljoen (schatting)
- Zalando €670 miljoen (schatting)
- Wehkamp €490 miljoen (bevestigde schatting)
- Amazon €400 miljoen (schatting)
- Jumbo €350 miljoen (eigen opgave)
- About You €280 miljoen (schatting)
- De Bijenkorf €250 miljoen (eigen opgave)
- H&M €250 miljoen (schatting)
Bol.com loopt uit op Coolblue
Opvallend is dat Bol.com volgens de omzetschatting van Twinkle een grote sprong heeft gemaakt ten opzichte van een jaar eerder.
Hoewel Ahold Delhaize geen omzetcijfers levert voor Bol.com, is de geraamde omzet volgens Twinkle gestegen van 1,6 miljard euro in 2018 tot 2,2 miljard vorig jaar, een toename van 32 procent.
Bij Coolblue groeide de omzet afgelopen jaar met ongeveer 10 procent, van 1 miljard euro tot 1,1 miljard euro, maakte het bedrijf zelf bekend.
De twee aanvoerders zijn de enige Nederlandse webwinkels die jaarlijks meer dan 1 miljard euro omzetten.
"Overall gaat het Bol.com behoorlijk voor de wind", schrijft Twinkle, wijzend op een reeks groei-initiatieven bij de webshop, waaronder een toevoeging van producten van drogisterij Etos en het assortiment van WE Fashion. Het platform telt 10,5 miljoen actieve klanten in Nederland en België en heeft ongeveer 1.900 werknemers.
Moeizame start van Amazon in Nederland
De Amerikaanse e-commercereus Amazon staat in de Twinkle100 evenals vorig jaar op een zesde plaats, met een geschatte Nederlandse omzet van 400 miljoen euro in 2019.
Begin dit jaar lanceerde de techgigant een volwaardige Nederlandse webwinkel via Amazon.nl. Dat was vlak voordat de coronapandemie ons Nederland in z'n greep kreeg.
Het effect van de komst van Amazon naar Nederland is nog niet terug te zien in de huidige editie van de Twinkle100. Het is de vraag of het bedrijf, dat een moeizame start had in Nederland, volgend jaar weet door te dringen tot de top 5.
Nieuwkomer in de top 10 is modeverkoper About You, op plaats 8. Het platform, dat zich heeft verbonden aan het tv-programma Holland's Next Top Model en ondernemer en influencer Anna Nooshin, wil zich positioneren als pionier op het gebied van sociale media in de e-commercemarkt.
Nederlanders besteden meer online
De online consumentenbestedingen in Nederland zijn afgelopen jaar gestegen tot bijna 26 miljard euro, tegen bijna 24 miljard euro het jaar ervoor, aldus Twinkle.
Ook in deze cijfers is het corona-effect nog niet meegenomen. Dat heeft de sector dit jaar in een stroomversnelling heeft gebracht.
Een gemiddelde Nederlandse webshopper deed 19 aankopen in 2019, één meer dan in 2018. De belangrijkste groeicategorieën waren voeding, schoenen en personal lifestyle, huishoudelijke elektronica, consumentenelektronica en IT.
Nederlandse consumenten besteedden afgelopen jaar in totaal 1,1 miljard euro in buitenlandse webshops, een groei van 22 procent ten opzichte van 2018. Bijna een derde van die aankopen, 31 procent, was afkomstig uit China.
Lees meer over e-commerce:
- Hoe Amazon in 3 stappen Bol.com, Coolblue en andere Nederlandse webverkopers gaat platdrukken
- Waarom Bol.com nooit een Amazon werd – en Daniel Ropers geen Jeff Bezos
- Nederlandse Amazon-topman houdt een toespraak in een T-shirt van Osdorp Posse, terwijl een lid van de rapgroep in de zaal zit
- Waarom Alibaba Europa links laat liggen en al helemaal niet naar Nederland komt
- Om deze reden blijft Pieter Zwart van Coolblue gigaspelers als Amazon en Alibaba de baas